Język:

Karkonosze Zimą-cz.1- 05.02.2017

KARKONOSZE ZIMĄ” – to pierwszy z czterech planowanych wyjazdów w ten uroczy zakątek Sudetów. W dalszych terminach zaplanowaliśmy : Karkonosze wiosną , latem i jesienią.

Karkonosze są największym (36km długości) i najwyższym masywem górskim w Sudetach i jedynym, którego partie grzbietowe przekraczając wysokość 1400 m.n.p.m. sięgają powyżej granicy lasu. Ich najwyższy szczyt, Śnieżka (1603m) jest zarazem najwyższą kulminacją Sudetów. Są także jedynym pasmem, które posiada cechy rzeźby wysokogórskiej. Na zachodzie sąsiadują z Górami Izerskimi, oddzielone od nich Przełęczą Szklarską i dolinami Kamiennej, Mielnicy, Mumlawy i Izery. Na wschodzie Przełęcz Lubawska oddziela je od Gór Kamiennych, Vranich i Javorich Hor.  Zajmują powierzchnię 650 km2 biegnąca głównym grzbietem granica dzieli je na dwie nierówne części z których mniejsza, północna o pow. 185 km2 (28%) leży na terenie Polski. Polska część Karkonoszy należy do dorzecza Odry i zlewiska Morza Bałtyckiego, czeska do dorzecza Łaby wpływającej do Morza Północnego.

Poranek mieliśmy mglisty, jadąc w kierunku Jeleniej Góry byliśmy pozbawieni przyjemności podziwiania piękna Pogórza i Gór Kaczawskich oraz Rudaw Janowickich. Lecz pogoda wynagrodziła nam to w Karkonoszach. Tradycyjnie w dniu dzisiejszym mianowaliśmy chorążego wycieczki , zostaje nim koleżanka Julianna Stołowska , która dumnie reprezentuje STP „Wędrowiec”. Zaplanowaną trasą z Karpacza Górnego ruszyliśmy w kierunku Polany – Pielgrzymów – Słonecznika i nad Kocioł Wielkiego Stawu. Przerwę na odpoczynek zaplanowaliśmy w schronisku „Strzecha Akademicka”. Następnie wyruszyliśmy do najpiękniej położonego w Sudetach schroniska PTTK „Samotnia”. Schronisko i Kocioł Małego Stawu w zimowej szacie zrobił na nas miłe wrażenie. Z tego miejsca żal odchodzić lecz dzień chylił się ku zachodowi i trzeba było wracać. Podsumowując wyjazd jednym słowem – PIĘKNIE. Osobą niezdecydowanym polecam i zachęcam do wędrówek po pięknych Sudetach o tej porze roku. Zapraszam i do zobaczenia na szlaku już wkrótce.
                                                                                                                                 Przewodnik Sudecki – Henryk Szakiel.